Yeniler neden başarısız olur?

"Eleman alıyoruz iki gün sonra çekip gidiyor. Adam tutamıyoruz bir türlü..." Bu tür serzenişleri sık sık duyuyoruz. Yeni bir eleman istihdam ettiğinizde ilk bir kaç ay kritik bir süreçtir. Bu süreçte çalışan da işveren de birbirini tanımaya çalışır.
İşveren çalışanı mercek alına alırken çalışan da görevini başarıyla yapmak ve kendini ispat etmek için azami gayret sarfeder.
Peki bu süreçte yanlış giden şey nedir? Ne oluyor da bir umutla aldığınız adam "Kusura bakmayın" deyip çekip gidiyor ve siz o zorlu ve masraflı eleman arama sürecine tekrar başlıyorsunuz.
Bana kalırsa buradaki temel sorun "işe alım uzmanı"nın veya alımı gerçekleştiren kişinin özensiz davranışlarıdır. Tabi istisna durumları bir kenarda tutmak şartıyla.
Yanlış eleman seçtiniz: Acilen birini bulmanız gerekiyordu. Kapıyı çalan ilk kişiye baktınız, eli yüzü düzgün, işten de anlıyor... Eee daha ne olacaktı ki? Elinizde detaylı bir iş tanımı olmadığı için karşınızdaki adayın; takım çalışmasına yatkın olup olmadığını, dışa mı yoksa içe mi dönük bir yapısının olduğunu, sorumluluk alıp alamayacağını, maymun iştahlı mı yoksa kararlı mı olduğunu, güleryüzlü mü yoksa somurtkan mı, özgür ruhlu veya itaatkar mı olduğunu anlamaya çalışmadınız. Mesleki becerilerinin yeterli olduğunu söylemesi size yetti araştırmak veya bundan emin olmak aklınıza gelmedi.
Büyük resmi göstermek: Yeni aldığınız elemana şirketin politikasını, hedeflerini, iç işleyişini iyice anlattınız mı? Yoksa "Zaman içinde kendi kendine öğrenir zaten" mi dediniz? Ona verdiğiniz görevin ne kadar önemli olduğunu anlattınız mı? Ya da muhasebe elemanı olarak işe aldığınız birisini "Ya bu hafta kasiyer kıza izin verdik, kasaya da bakar mısın" diyerek ürkütmüş olabilir misiniz?
İletişim sorunu: Görevinin ne olduğunu yani; ne yapması gerektiğini, ne zaman, nasıl, neden ve hangi düzenle yapması gerektiğini açık ve net bir şekilde anlattınız mı? Anladığından emin oldunuz mu? Peki ne yaparsa başarılı olarak kabul edileceğini söylediniz mi?

BENİM AMİRİM KİM?

Peki yeni işe aldığınız kişi kime karşı sorumlu olduğunu, kendisini kime beğendirmesi gerektiğini biliyor mu? Şirketinizde bir güç ve hiyerarşı karmaşası yaşanıyor olabilir mi?
Yazılı olmayan kurallar: Şirketlerde herkesin bildiği ama ilan edilmeyen bazı kurallar vardır. Mesela bazı şirketlerde çalışanların yakınlarının işyerine gelmesi hoş görülmez. Yeni elemanınıza kabul edilebilir ve kabul edilemez davranışların neler olduğunu anlattınız mı?
Değerlemenin olmayışı: Yeniler hatalar yapmaya başladığında onları kibarca uyardınız mı? Doğruyu gösterdiniz mi? "Yaa bak görüyor musun, senin daha kırk fırın ekmek yemen lazım" gibi anlamsız bir söz sarfetmiş olabilir misiniz? Doğru geribildirimlerle hatayı ortaya koyup çözüm aramak yerine onun üstünü örtmeye mi çalışıyorsunuz.
İyi bir eleman alımı gerçekleştirmenin en temel şartı ne isteğini biliyor olmaktır.
Size önerim, "iş analizleri" ve "iş tanımları" üzerine biraz kafa yormanızdır. Bu konuyla ilgili üç dört makale okusanız bile bakış açınız değişecektir. Eh bu da fena bir başlangıç değil.

İyilikle kalın...

  
130 kez okundu

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yapmak için tıklayın

Üyelik Girişi
Ziyaret Bilgileri
Aktif Ziyaretçi1
Bugün Toplam30
Toplam Ziyaret136226